Przedszkole

ZAKOŃCZENIE PRZEDSZKOLA 2018

W dniu 18.06.18 odbyło się uroczyste zakończenie przedszkola. Misie piękną akademią, tańcami, piosenkami, wierszami pożegnali przedszkole. Dla Paulinki, Hani, Kacperka, Teosia, Bartka i Krzysia zakończył się pierwszy etap edukacji. Wkrótce będą uczniami. Z całego serca życzymy im samych sukcesów w szkole. Mamy również nadzieję, że zawsze miło będą wspominać czas spędzony w naszym przedszkolu. Wszystkim dzieciom życzymy radosnych, pogodnych i bezpiecznych wakacji!

p. Marianna Bury


 

 

„ Jak nie czytam jak czytam” 

W dniu 13 czerwca w ramach akcji „ Jak nie czytam jak czytam”  czytaliśmy ulubione książki dzieci, które tego dnia przyniosły do przedszkola. Starszaki również pochwaliły się postępami poczynionymi w nauce czytania i z chęcią przeczytały krótkie opowiadania młodszym koleżankom i kolegom.

p. Marianna Bury


 

Spartakiada Przedszkolaków 2018 w Pławniowicach

W dniu 6.06.18r. Misie brały udział w Spartakiadzie Przedszkolaków organizowanej przez Zespół Szkolno- Przedszkolny w Pławniowicach, gdzie rywalizowały w następujących konkurencjach:  skok w dal, wyścigi w workach, biegi, rzuty woreczkami do celu, przeciąganie liny oraz tor przeszkód. Na tych zawodach nie było przegranych, wszyscy zdobyli I miejsce, każdy uczestnik otrzymał złoty medal, a każde przedszkole puchar. 


 

Przedszkolny Ogródek

Nasi przedszkolacy wpadli na pomysł założenia w przedszkolu ogródka, w którym mogliby sadzić, siać i pielęgnować rośliny. Pomysł wszystkim się spodobał i wkrótce powstał piękny ogródek. Został podzielony na trzy części. Jedna część została przeznaczona na warzywa, druga na kwiaty, trzecia na zioła. Następnie dzieci przy pomocy pani wychowawczyni posadziły i posiały różne warzywa i kwiaty. W pobliżu ogródka umieszczono też wykonane przez rodziców domki dla owadów. Na grządkach zaczynają już kwitnąć kwiaty i wschodzić pierwsze warzywa. Dzieci dbają o swój ogródek i codziennie podlewają grządki. Z niecierpliwością czekają też na pierwsze plony, które będą mogły skonsumować.

p. Krystyna Bycka


 

Dzień Rodziny 2018

W dniu 17.05.18r. w naszym przedszkolu obchodziliśmy Dzień Rodziny. Przedszkolaki pięknie recytowały wiersze i śpiewały piosenki dla swoich rodziców. Było wiele zabawnych konkursów, wspólnych zabaw, śpiewu i tańców. Mamusie również przygotowały małą niespodziankę dla swoich pociech, w humorystyczny sposób wykonały piosenki : ” Szła dzieweczka do laseczka” oraz ” Lato czeka”. Na koniec na wszystkich czekał słodki poczęstunek przygotowany przez mamy, a także kiełbaski z grilla upieczone przez tatusiów. Serdecznie dziękujemy wszystkim za pomoc w przygotowaniach do tego szczególnego święta.

p. Marianna Bury


 

Domki dla owadów

Serdecznie dziękujemy wszystkim za dostarczenie materiałów niezbędnych do budowy domków dla pożytecznych owadów oraz gotowych konstrukcji. Z niecierpliwością wyczekujemy pierwszych lokatorów. Zachęcamy również Państwa do stawiania domków we własnych ogródkach.

p. Marianna Bury


 

Konkurs „Kwiaty dla mamy”

Jest nam niezmiernie miło poinformować, iż nasi przedszkolacy: Rozalia Grobosz i Karol Lukaschowitz zostali laureatami Gminnego Konkursu Plastycznego „Kwiaty dla mamy” organizowanego przez Przedszkole Publiczne w Rudzińcu pod patronatem Wójta Gminy Rudziniec.

Rozalka Grobosz zajęła I miejsce w kategorii praca płaska 5/6 latki, Karol Lukaschowitz zajął II miejsce w kategorii praca płaska 3/4 latki.

Serdecznie gratulujemy laureatom!

p. Marianna Bury


 

Dzień Makaronu 2018

15 Maja obchodziliśmy w naszym przedszkolu Dzień Makaronu. Na Początku dzieci wysłuchały wiersza pt ,, Makaron ” i dowiedziały się skąd pochodzi makaron i w którym kraju spożywa się go najwięcej. W ten dzień postanowiliśmy się pobawić makaronem. Robiliśmy  bransoletki, korale, zwierzątka. Dzieci poznawały różne kształty makaronu. Układały wzory, nawlekały, przeliczały. Rozmawialiśmy również o różnych daniach z makaronem w roli głównej. Również i tego dnia w przedszkolu były potrawy z makaronem.

p. Krystyna Bycka


 

Przedszkolaki w Wiosce Indiańskiej

W dniu 8 maja nasze Przedszkolaki: Misie i Tygryski udały się na wycieczkę do Wioski Indiańskiej w Tworkowie, gdzie czekały na nich liczne atrakcje. Przedszkolaki poznały zwyczaje, tradycje i kulturę Indian. Zwiedziły indiańskie namioty, przymierzały indiańskie stroje, nakrycia głowy. Strzelały z łuku, rzucały włócznią, pokonały tor przeszkód, zwiedziły mini zookącik, z owieczkami, danielami i króliczkami, które mogły nakarmić. Na koniec przedszkolaki wysłuchały indiańskiej legendy i wspólnie wykonały indiański taniec. Pogoda i humory dopisały.

p. Marianna Bury


 

Dzień Ziemi 2018

25 kwietnia obchodziliśmy Dzień Ziemi. Poprzedził go konkurs plastyczny „ Piękno lasu ”. Najlepsze prace zostały umieszczone na tablicy w przedszkolu. Występ naszych przedszkolaków w inscenizacji pt. „ Nie damy zaśmiecać lasu ” zachęcał wszystkich do dbania o środowisko naturalne. Dzieci pod postaciami leśnych zwierząt przybliżyły życie w lesie, w którym człowiek nie zwraca uwagi na przyrodę. Nasz występ zakończył się piosenką pt. „ Posprzątajmy świat ”.

 

p. Krystyna Bycka


 

KONKURS „ZAJĄCZEK WIELKANOCNY”

Serdecznie gratulujemy Hani i Alicji Biskupek za zajęcie I miejsca w kategorii rodzinnej w konkursie ” Zajączek Wielkanocny” organizowanym przez Gminny Ośrodek Kultury Rudziniec, pod patronatem Wójta Gminy Rudziniec. 


 

Dzień Matematyki

15 marca obchodziliśmy w naszym przedszkolu Dzień Matematyki. Tego dnia na naszych przedszkolaków czekały wyjątkowe matematyczne zajęcia. Dzieci brały udział w wielu zabawach, konkursach i grach matematycznych podczas, których mogły sprawdzić swoje umiejętności. Liczyły, porównywały, rozpoznawały figury geometryczne, dodawały i odejmowały. Nasi przedszkolacy doskonale poradzili sobie z wszystkimi zadaniami i na koniec stwierdzili, że matematyka jest bardzo ciekawa i przyjemna.


 

Kolorowy Tydzień w Przedszkolu

Miniony tydzień w naszym przedszkolu był Tygodniem Kolorowym. Organizujemy go już od kilku lat i zawsze przynosi on dzieciom dużo radości. Podczas kolorowego tygodnia poszczególnym dniom przypisana była inna barwa. To sprawiło, że ubrania przedszkolaków oraz pań były każdego dnia innego koloru. Podczas kolorowych dni odbywały się zabawy, gry i konkursy. Dzieci szukały w swoim otoczeniu przedmiotów w danym kolorze oraz potraw  np. : warzyw lub owoców. Wykonywały prace plastyczne używając tylko określonego koloru. Podczas kolorowego tygodnia w dniu koloru żółtego przypadła też uroczystość – Dzień Kobiet.

 

‘’ Marzec pięknie się wystroił,

 w kole między dziećmi stoi

 i gromadkę uśmiechniętą

pyta jakie dzisiaj święto?

Zapamiętaj sobie dzisiaj jest Dzień Kobiet! ‘’

 

Słowa tej piosenki słychać było z ust przedszkolaków. Tego dnia nasi chłopcy nie zapomnieli o dziewczynkach i paniach z naszego przedszkola. Chłopcy zaśpiewali piosenkę z okazji Dnia Kobiet oraz wręczyli dziewczynkom prezenciki i własnoręcznie wykonane tulipany. Wszystkie panie i dziewczynki dziękują chłopcom za przepiękne życzenia i kwiaty. To był udany tydzień dobrej zabawy.

 


DBI 2018 w Przedszkolu

Dnia 28.02.18r. obchodziliśmy w naszym przedszkolu Dzień Bezpiecznego Internetu. Głównym celem zajęć było zapoznanie dzieci z internetem oraz uwrażliwienie ich na zagrożenia związane z korzystaniem z sieci. Przedszkolaki dowiedziały się co to jest internet, do czego można go wykorzystać i jakich zasad trzeba przestrzegać, aby bezpiecznie i kulturalnie z niego korzystać. Poznane zasady zostały utrwalone w przystępnej formie poprzez bajkę i piosenkę o sympatycznym robociku Necio. Dzieci wykazały się dużą wiedzą o internecie i regułach korzystania z niego.


 

Sprawozdanie z Dnia Babci i Dziadka

      23 stycznia wychowankowie naszego przedszkola zaprosili swoje kochane babcie i dziadków  na uroczystość z okazji ich święta. Po przywitaniu, licznie zgromadzeni goście mogli powrócić do tych cudownych przeżyć związanych z minionymi świętami Bożego Narodzenia podczas przestawianych przez dzieci Jasełek. Następnie były wzruszające wiersze, piosenki związane tematycznie z tym świętem oraz pokazy taneczne. Była też bajka pt. ,, O babci, wilku i dzieciach w czapeczkach ”. W ten sposób dzieci chciały podziękować babciom i dziadkom za trud włożony w ich wychowanie. Przedszkolacy otrzymali wiele braw i zostali także obdarowani słodkościami. Natomiast babcie i dziadkowie otrzymali upominki przygotowane własnoręcznie przez swoich wnuków. Po odśpiewaniu ,,Sto lat” przedszkolacy zaprosili babcie i dziadków na poczęstunek. Była wspaniała atmosfera. Dziękujemy rodzicom za pomoc w przygotowaniu tej uroczystości.  

 p. Krystyna Bycka


Spotkanie z Policjantami

     21 września do naszego przedszkola przybyli zaproszeni goście- policjanci z Komisariatu Policji w Pyskowicach. Tematem spotkania było utrwalenie z dziećmi zasad ruchu drogowego oraz przypomnienie zagadnień dotyczących bezpieczeństwa dzieci w domu i w przedszkolu. Policjanci przypomnieli dzieciom podstawowe zasady zachowania się podczas przechodzenia przez jezdnię. Następnie każde z dzieci miało okazję samo przejść po pasach na planszy przygotowanej przez policjantów. Policjanci także wytłumaczyli przedszkolakom jak należy zachować się w kontaktach z obcymi ludźmi oraz do kogo zwracać się w sytuacji zagrożenia. Dzieci dowiedziały się też jak ważna i niebezpieczna jest praca w policji. Duże zainteresowanie wywołały umundurowania i wyposażenie policjantów. W podziękowaniu za spotkanie, dzieci zaśpiewały piosenkę oraz recytowały wiersze. Na zakończenie wizyty panowie policjanci otrzymali dyplomy.

p. Krystyna Bycka

 

——————————————————————————————————————————————————————————————

 

Dziecko kończące wychowanie przedszkolne powinno opanować następujące umiejętności i wiadomości z poszczególnych zakresów:

 

  1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci:
  • obdarza uwagą dzieci i dorosłych, aby rozumieć to, co mówią i czego oczekują; grzecznie zwraca się do innych w domu, w przedszkolu, na ulicy;
  • przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara się współdziałać w zabawach i w sytuacjach zadaniowych) oraz w świecie dorosłych;
  • w miarę samodzielnie radzi sobie w sytuacjach życiowych i próbuje przewidywać skutki swoich zachowań;
  • wie, że nie należy chwalić się bogactwem i nie należy dokuczać dzieciom, które wychowują się w trudniejszych warunkach, a także że nie należy wyszydzać i szykanować innych;
  • umie się przedstawić: podaje swoje imię, nazwisko i adres zamieszkania; wie, komu można podawać takie informacje;
  • rozumie potrzebę poszanowania odmienności i autonomii drugiego człowiek
  1. Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych:
  • jest samodzielne w zakresie higieny osobistej;
  • właściwie zachowuje się przy stole podczas posiłków, nakrywa do stołu i sprząta po sobie;
  • samodzielnie ubiera się i rozbiera;
  • utrzymuje porządek w swoim otoczeniu.
  1. Wspomaganie rozwoju mowy oraz innych umiejętności komunikacyjnych dzieci:
  • zwraca się bezpośrednio do rozmówcy, mówi poprawnie pod względem artykulacyjnym, gramatycznym, fleksyjnym i składniowym
  • mówi płynnie, niezbyt głośno, dostosowując ton głosu do sytuacji;
  • uważnie słucha, pyta o niezrozumiałe fakty i formułuje dłuższe wypowiedzi o ważnych sprawach;
  • w zrozumiały sposób mówi lub w inny sposób komunikuje o swoich potrzebach i decyzjach. Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia:
  • przewiduje, na miarę swoich możliwości, jakie będą skutki czynności manipulacyjnych na przedmiotach (wnioskowanie o wprowadzanych i obserwowanych zmianach);
  • grupuje obiekty w sensowny sposób (klasyfikuje) i formułuje uogólnienia typu: to do tego pasuje, te obiekty są podobne, a te są inne;
  • stara się łączyć przyczynę ze skutkiem i próbuje przewidywać, co się może zdarzyć.
  1. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci:
  • dba o swoje zdrowie; zaczyna orientować się w zasadach zdrowego żywienia i zdrowego trybu życia;
  • dostrzega związek pomiędzy chorobą a leczeniem, poddaje się leczeniu, np. wie, że przyjmowanie lekarstw i zastrzyki są konieczne;
  • jest sprawne fizycznie lub jest sprawne na miarę swoich możliwości;
  • uczestniczy w zajęciach ruchowych, w zabawach i grach w ogrodzie przedszkolnym, w parku, na boisku, w sali gimnastycznej.
  1. Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych:
  • wie, jak trzeba zachować się w sytuacji zagrożenia i gdzie można otrzymać pomoc, umie o nią poprosić;
  • orientuje się w bezpiecznym poruszaniu się po drogach i w korzystaniu ze środków transportu;
  • zna zagrożenia płynące ze świata ludzi, roślin oraz zwierząt i unika ich;
  • wie, że nie może samodzielnie zażywać lekarstw i stosować środków chemicznych (np. środków czystości);
  • próbuje samodzielnie i bezpiecznie organizować sobie czas wolny w przedszkolu i w domu; ma rozeznanie, gdzie można się bezpiecznie bawić, a gdzie nie.
  1. Wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem:
  • wie, jak należy się zachować na uroczystościach, np. na koncercie, festynie, przedstawieniu, w teatrze, w kinie;
  • odgrywa role w zabawach parateatralnych, posługując się mową, mimiką, gestem i ruchem; umie posługiwać się rekwizytami (np. maską).
  1. Wychowanie przez sztukę – muzyka: różne formy aktywności muzyczno-ruchowej (śpiew, gra, taniec):
  • śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru oraz łatwe piosenki ludowe; chętnie uczestniczy w zbiorowym śpiewie, w tańcach i muzykowaniu;
  • dostrzega zmiany charakteru muzyki (np. dynamiki, tempa i wysokości dźwięku) i wyraża je ruchem;
  • wyraża stany emocjonalne, pojęcia i zjawiska pozamuzyczne różnymi środkami aktywności muzycznej – instrumentalnej (z użyciem instrumentów perkusyjnych oraz innych przedmiotów), wokalnej i ruchowej;
  • w skupieniu słucha muzyki, w tym także muzyki poważnej.
  1. Wychowanie przez sztukę – różne formy plastyczne:
  • umie wypowiadać się w różnych technikach plastycznych i przy użyciu elementarnych środków wyrazu (takich jak kształt i barwa) w postaci prostych kompozycji i form konstrukcyjnych;
  • przejawia, na miarę swoich możliwości, zainteresowanie wybranymi zabytkami i dziełami sztuki oraz tradycjami i obrzędami ludowymi ze swojego regionu; 3) wykazuje zainteresowanie malarstwem, rzeźbą i architekturą (także architekturą zieleni i architekturą wnętrz).
  1. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych:
  • wznosi konstrukcje z klocków i tworzy kompozycje z różnorodnych materiałów (np. przyrodniczych), ma poczucie sprawstwa („potrafię to zrobić”) i odczuwa radość z wykonanej pracy;
  • właściwie używa prostych narzędzi podczas majsterkowania;
  • interesuje się urządzeniami technicznymi (np. używanymi w gospodarstwie domowym), próbuje rozumieć, jak one działają i zachowuje ostrożność przy korzystaniu z nich.
  1. Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń:
  • rozpoznaje i nazywa zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla poszczególnych pór roku; podejmuje rozsądne decyzje i nie naraża się na niebezpieczeństwo wynikające z pogody (np. nie stoi pod drzewem w czasie burzy, nie zdejmuje czapki w mroźną pogodę);
  • wie, o czym mówi osoba zapowiadająca pogodę w radiu i w telewizji, np. że będzie padał deszcz, śnieg, wiał wiatr; stosuje się do podawanych informacji na miarę swoich możliwości.
  1. Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt:
  • nazywa oraz wyróżnia rośliny i zwierzęta żyjące w różnych środowiskach przyrodniczych, np. na polu, na łące, w lesie;
  • wie, jakie warunki są potrzebne do rozwoju zwierząt (przestrzeń życiowa, bezpieczeństwo, pokarm) i wzrostu roślin (światło, temperatura, wilgotność);
  • potrafi wymienić zmiany zachodzące w życiu roślin i zwierząt w kolejnych porach roku; wie, w jaki sposób człowiek może je chronić i pomóc im, np. przetrwać zimę.
  1. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną:
  • liczy obiekty i odróżnia błędne liczenie od poprawnego;
  • dodaje i odejmuje w zakresie 10, pomagając sobie liczeniem na palcach lub na innych zbiorach zastępczych;
  • porównuje szacunkowo liczebności zbiorów; rozróżnia zbiory równoliczne i nierównoliczne;
  • zna cyfry od 0 do 9 i tworzy z nich liczby od 0 do 10 i więcej;
  • rozróżnia stronę lewą i prawą, określa kierunki i ustala położenie obiektów w stosunku do własnej osoby, a także w odniesieniu do innych obiektów;
  • wie, na czym polega pomiar długości i zna proste sposoby mierzenia: krokami, stopa za stopą;
  • zna stałe następstwo dni i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy w roku;
  • rozróżnia przedmioty, obiekty, kolory, podstawowe figury geometryczne i porównuje ich wielkości.
  1. Tworzenie warunków do doświadczeń językowych i komunikacyjnych w zakresie reprezentatywnej i komunikatywnej funkcji języka (ze szczególnym uwzględnieniem nabywania umiejętności czytania):
  • potrafi określić kierunki oraz miejsca na kartce papieru, rozumie polecenia typu: narysuj kółko w lewym górnym rogu kartki, narysuj szlaczek, zaczynając od lewej strony kartki;
  • potrafi uważnie postrzegać (organizuje pole spostrzeżeniowe), aby rozpoznać i zapamiętać to, co jest przedstawione na obrazkach;
  • dysponuje sprawnością rąk oraz koordynacją wzrokowo-ruchową potrzebną do rysowania, wycinania i nauki pisania lub innymi zdolnościami i sprawnościami niezbędnymi do skutecznego komunikowania się z innymi;
  • słucha lub odbiera w innej dostępnej dla siebie formie komunikacji treść np. opowiadań, baśni i rozmawia o nich lub komunikuje się w inny, zrozumiały sposób, m.in. z wykorzystaniem języka migowego lub innych alternatywnych metod komunikacji; interesuje się książkami;
  • rozumie sens informacji podanych w formie uproszczonych rysunków oraz często stosowanych oznaczeń i symboli, np. w przedszkolu, na ulicy, na dworcu;
  • układa krótkie zdania, dzieli zdania na wyrazy, dzieli wyrazy na sylaby; wyodrębnia głoski w słowach o prostej budowie fonetycznej;
  • zna drukowane małe i wielkie litery (z wyłączeniem dwuznaków, zmiękczeń i liter oznaczających w języku polskim samogłoski nosowe);
  • interesuje się czytaniem; układa proste wyrazy z liter i potrafi je przeczytać;
  • interesuje się pisaniem; kreśli znaki literopodobne i podejmuje próby pisania;
  • rozumie znaczenie umiejętności czytania i pisania.
  1. Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne:
  • wymienia imiona i nazwiska osób bliskich, wie, gdzie one pracują, czym się zajmują;
  • zna swoje prawa i obowiązki;
  • zna nazwę miejscowości, w której mieszka, zna ważniejsze instytucje i orientuje się w rolach społecznych peł- nionych przez ważne osoby, np. policjanta, strażaka;
  • wie, jakiej jest narodowości, że mieszka w Polsce, a stolicą Polski jest Warszawa;
  • nazywa godło i flagę państwową, zna polski hymn i wie, że Polska należy do Unii Europejskiej;
  • wie, że wszyscy ludzie mają równe prawa.
  1. Przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym”
  • uczestniczy w zabawach, np. muzycznych, ruchowych, plastycznych, konstrukcyjnych, teatralnych;
  • rozumie bardzo proste polecenia i reaguje na nie;
  • powtarza rymowanki, proste wierszyki i śpiewa piosenki w grupie;
  • rozumie ogólny sens krótkich historyjek opowiadanych lub czytanych, gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami.
  1. Przygotowanie do posługiwania się językiem mniejszości narodowej:
  • uczestniczy w zabawach prowadzonych w języku mniejszości narodowej,
  • rozumie bardzo proste polecenia wydawane w języku mniejszości narodowej, i reaguje na nie;
  • powtarza rymowanki, proste wierszyki i śpiewa piosenki w grupie w języku mniejszości narodowej,
  • rozumie ogólny sens krótkich historyjek opowiadanych lub czytanych w języku mniejszości narodowej;
  • wie, do jakiej wspólnoty narodowej należy;
  • zna godło swojej wspólnoty narodowej