Program wychowawczy przedszkola publicznego w Rudnie

 

PROGRAM  WYCHOWAWCZY PRZEDSZKOLA   PUBLICZNEGO   W  RUDNIE 

Podstawy prawne:

  • Ustawa z dnia 7 wrzesnia1991 r. o systemie oświaty ( DZ. U z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, oraz z 2009 r. Nr.6 poz.33, Nr 31 poz. 206 i Nr 56, poz. 458)
  • Rozporządzenie MEN z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół ( Dz. U z dnia 15stycznia 2009 r.)

 

 

 

 

Zadania przedszkola:

  1. Rozpoznać oczekiwania rodziców zakresie stosowanych metod wychowawczych.
  1. Systematycznie przeprowadzać zajęcia profilaktyczno- edukacyjne uczące dzieci, jak radzić sobie w trudnych sytuacjach oraz chroniące je przed niebezpieczeństwem.
  1. Współdziałać z rodzicami, w celu skutecznego wspólnego rozwiązywania problemów.
  2. Wspierać działania wychowawcze rodziców, integrować oddziaływania wychowawcze własne, rodziny i środowiska.
  3. Stosować adekwatne do możliwości dzieci formy wyrabiające  poczucie własnej wartości, umiejętności słuchania innych i skutecznej komunikacji .
  4. Stosować system wzmacniania pozytywnych zachowań dzieci.
  5. Uczyć tolerancji i akceptacji inności.

 

Obowiązki nauczycieli:

  1. Poznać środowisko wychowawcze dziecka, w szczególności oczekiwania rodziców wobec przedszkola.
  2. Tworzyć bezpieczną dla dziecka atmosferę, warunkującą zdrowie fizyczne i psychiczne.
  3. Eliminować zachowania niepożądane.
  4. Ściśle współpracować z rodziną dziecka w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych

 

  1. Kształtować powszechnie uznane postawy, zgodne z wartościami: dobra, piękna, prawdy, miłości.
  2. Stosować środki wychowawcze wzmacniające pozytywne zachowania dzieci.
  3. Wzajemnie wspierać swoje działania w ramach współpracy koleżeńskiej.

 

Zadania do realizacji, założenia programu:

Program obejmuje funkcjonowanie dziecka w grupie w zakresie podstawowych dziedzin życia przedszkolnego:

  • Samoobsługa i czynności higieniczne
  • Zabawy samorzutne
  • Zajęcia i zabawy zorganizowane
  • Spożywanie posiłków
  • Spacery, wycieczki i zabawy na powietrzu.

 

Cel główny

Kształtowanie cech i postaw dziecka pozwalających mu w przyszłości na aktywne i prawidłowe uczestnictwo w życiu społecznym

  1. Cele szczegółowe:
  1. Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych
    i kulturalnych:
  • Poznanie i przestrzeganie podstawowych zasad i zabiegów higienicznych na rzecz własnego zdrowia fizycznego i psychicznego
  • Wdrażanie nawyków higienicznych i kulturalnych
  • Usamodzielnianie dziecka
  • Eliminowanie zachowań agresywnych
  • Przestrzeganie kompromisu w zabawie
  • Poznanie zasad grzecznościowych zasad między ludzkich
  1. Kształtowanie umiejętności społecznych, zgodne funkcjonowanie w grupie:
  • Wskazywanie dzieciom tego, co dobre i złe
  • Rozpoznawanie, nazywanie uczuć i emocji
  • Radzenie sobie w nowych i trudnych sytuacjach ze stresem i porażkami
  • Podejmowanie prób kontrolowania swojego zachowania
  • Nabywanie nawyków poprawnego stosowania zwrotów grzecznościowych
  • Przestrzeganie umów i zasad
  • Kształtowanie poprawnych relacji z dziećmi i dorosłymi
  • Stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie
  • Kształtowanie poczucia przynależności do grupy, rodziny

 

  1. Kształtowanie umiejętności zabawy i pracy w grupie w trakcie zajęć zorganizowanych:
  • Wdrażanie do reagowania na wezwania i polecenia nauczyciela
  • Zgodne współdziałanie w zespole rówieśniczym i podejmowanie prób rozwiązywania konfliktów na drodze negocjacji
  • Poszanowanie prawa do działalności innych ( nieprzeszkadzanie innym)
  • Wdrażanie do uważnego  słuchania
  • Poszanowanie wspólnych zabawek i odkładanie ich na wyznaczone miejsce
  • Uznanie wzajemnych praw do uczestnictwa w zajęciach, rozmowach
  1. Kształtowanie nawyków kulturalnego spożywania posiłków i właściwego zachowania się przy stole:
  • Wdrażanie do przezwyciężania niechęci do nieznanych potraw
  • Przyjmowanie prawidłowej postawy przy stole
  • Kształcenie umiejętności prawidłowego posługiwania się sztućcami
  • Wdrażanie do kulturalnego zachowania się przy stole w trakcie spożywania posiłków
  • Wdrażanie nawyku spożywania zdrowej żywności
  1. Przestrzeganie umów dotyczących zachowań poza budynkiem przedszkolnym:
  • Przestrzeganie zasad bezpiecznego poruszania się po drodze
  • Przestrzeganie zasady  nie oddalania się od grupy bądź rodziców
  • Wdrażanie do natychmiastowego reagowania na sygnał nauczyciela
  • Nauka bezpiecznego zachowania się w stosunku do nieznanych osób
  • Zasady  zachowanie bezpieczeństwa podczas korzystania z urządzeń rekreacyjnych
  • Wdrażanie do właściwego zachowania podczas korzystania ze środków transportu.
  1. Oczekiwane rezultaty:
  1. Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych
    i kulturalnych, dziecko:
  • Przejawia samodzielność w czynnościach samoobsługowych
  • Zna zasady dbałości o zdrowie i przestrzega ich
  • Stara się być samodzielnie
  • Rozpoznaje przybory i przedmioty służące do wykonywania czynności higienicznych
  • Wykonuje prawidłowo czynności higieniczne
  1. Kształtowanie umiejętności społecznych, zgodne funkcjonowanie w grupie,
    dziecko:
  • Organizuje sobie zabawę
  • Ma rozeznanie, gdzie można się bezpiecznie bawić
  • Przestrzega reguł i umów grupowych
  • Orientuje się w tym co dobre i złe
  • Współdziała w zabawie
  • Dba o porządek
  • Umie określić zachowania pozytywne i negatywne
  • Szanuje wytwory i pracę innych
  • Rozumie, że inni mają takie same potrzeby jak ono ( uczestnictwa w zabawach, korzystania z zabawek)
  • Właściwie rozwiązuję konflikty – jest zdolne do kompromisów
  • Uzasadnia swoje postępowanie
  1. Kształtowanie umiejętności zabawy i pracy w grupie w trakcie zajęć
    zorganizowanych, dziecko:
  • Uważnie słucha gdy ktoś do niego mówi
  • Stosuje się do poleceń nauczyciela
  • Współdziała z rówieśnikami
  • Sygnalizuje chęć wypowiadania się
  1. Kształtowanie nawyków kulturalnego spożywania posiłków i właściwego
    zachowania   się przy stole, dziecko:
  • Zachowuje prawidłową postawę podczas spożywania posiłków
  • Prawidłowo posługuje się sztućcami
  • Stosuje zasadę kulturalnego zachowania się przy stole w trakcie spożywania posiłków
  • Rozumie konieczność jedzenia  potraw niezbędnych do prawidłowego rozwoju
    i zdrowia
  1. Przestrzeganie umów dotyczących zachowań poza budynkiem przedszkolnym,
    dziecko:
  • Stosuje zasady ruchu drogowego, nie oddala się od grupy
  • Reaguje na sygnał nauczyciela
  • Bawi się bezpiecznie w ogrodzie przedszkolnym
  • Rozumie zasady sportowej rywalizacji

III. Zasady budowania systemu motywacji:

  • Nagrody należy dobrać do zainteresowań i upodobań dziecka
  • Stosować nagrody zaraz po wystąpieniu zachowania pozytywnego
  • Przechodzić od nagradzania ciągłego do sporadycznego
  • Unikać nadmiaru nagród
  • Skonsultować nagrody z rodzicami
  • Nagroda nie może być zbyt dostępna, stosowana w domu lub innych sytuacjach
  • Nagradzać również próby wykonywania czynności, wysiłek a nie tylko efekt
  • Nagroda powinna być różnorodna, weryfikowana
  • W miarę potrzeby należy stwarzać indywidualny system motywacji do trudnego dziecka

 

  1. Warunki dokonania wyboru potencjalnych wzmocnień:
  • Należy wziąć pod uwagę wiek dziecka, rozpoznać jego zainteresowania
  • Należy dokładnie określić zachowania, które chce się wzmacniać ( zmienić)
  • Należy jasno ustalić i wypisać potencjalne wzmocnienia
  • Uwzględnić we wzmocnieniach różnego rodzaju nowości
  • Wykorzystać wzmocnienia naturalne

 

  1. Jak pomagać dziecku w sytuacjach trudnych:
  • Ograniczać zbędne wypowiedzi
  • Kierować polecenia do grupy, a gdy jednostka nie reaguje – do niej kierować takie samo polecenie
  • Wydawać krótkie polecenia, długie dzielić na etapy
  • Nie zmieniać intonacji głosu
  • Nie krzyczeć
  • Stosować podpowiedzi werbalne i manualne