Rady dla Rodziców
Szanowni Rodzice!
Rozpoczęcie nauki w klasie I to duże wyzwanie zarówno dla samego dziecka, jak i dla rodzica. Dlatego warto się do tego wydarzenia przygotować.
- Nie strasz dziecka szkołą- rozmawiając o szkole staraj się przedstawić ją, jako miejsce bezpieczne i przyjazne dziecku, w którym łatwo nawiąże nowe przyjaźnie.
- Rozbudzaj ciekawość poznawczą dziecka, zachęcaj do nauki i dbaj o rozwój zainteresowań.
- Rozmowa to podstawa – rozmawiaj z dzieckiem o jego lękach, obawach, dodawaj otuchy, zapewniaj o swoim wsparciu w trudnych sytuacjach.
- Wspieraj nabywanie samodzielności i odpowiedzialności dziecka- nie wyręczaj, stawiaj wymagania na miarę jego możliwości (pozwól dziecku przygotowywać przybory i pakować tornister, ale nie pozwól by zabierało zbędne rzeczy do szkoły, wymagaj dbania o książki, zeszyty)
- Ucz pozytywnych zachowań, stosowania zwrotów grzecznościowych, kontrolowania emocji i stosowania się do obowiązujących norm społecznych.
- Przygotuj miejsce do pracy Twojemu dziecku (biurko, odpowiednie oświetlenie itp.) Zadbaj o to, aby dziecko odrabiało lekcje w ciszy i spokoju.
- Zachęcaj do pracy przy biurku, ucz cierpliwości, staranności w wykonywaniu zadań, zachęcaj do pokonywania trudności.
- Dbaj o higienę psychiczną dziecka- regularne posiłki, odpowiednia ilość snu i odpoczynku, wyznacz godziny przeznaczone na naukę, zabawę i odpoczynek.
- Kontroluj długość czasu spędzanego przed telewizorem czy zabawą przy komputerze. Pamiętaj, że czas spędzony z tym urządzeniem nigdy nie zastąpi kontaktu z mamą, tatą, bratem lub kolegą.
- Poinformuj wychowawcę o stanie zdrowia dziecka- pozwoli to w odpowiednim zorganizowaniu opieki i pomocy dziecku posiadającemu problemy zdrowotne.
2 kwietnia
Światowy Dzień Świadomości Autyzmu
Fragment artykułu zamieszczonego na stronie www.niebieskieigrzyska.pl
Organizacja Narodów Zjednoczonych uznała autyzm, obok takich chorób jak nowotwory, cukrzyca i AIDS, za jeden z najpoważniejszych cywilizacyjnych problemów zdrowotnych. Według amerykańskich danych statystycznych już 1 na 54 dzieci rodzi się zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Zaburzenie ze spektrum autyzmu diagnozuje się cztery razy częściej u chłopców niż u dziewczynek. Autyzm jest jednym z najczęściej diagnozowanych i jednym z najpoważniejszych zaburzeń rozwojowych. Na przestrzeni ostatnich lat możemy zaobserwować znaczny wzrost liczby dzieci z autyzmem.
Co to jest autyzm?
Autyzm od samego początku definiowano przez symptomy. Osiowymi objawami są nieprawidłowości w obrębie komunikacji społecznej oraz występowanie ograniczonych, powtarzających się wzorców zachowań, zainteresowań i form aktywności. U niektórych dzieci objawy te widoczne są od chwili urodzenia, inne rozwijają się prawidłowo nawet do około trzeciego roku życia, po czym następuje regres. Rozwój fizyczny dzieci z autyzmem bardzo często przebiega prawidłowo, zaczynają one siadać i chodzić we właściwym czasie. Dopiero w późniejszym okresie życia mogą się uwidaczniać pewne dysfunkcje w tym zakresie (na przykład zaburzona koordynacja ruchowa). Z kolei rozwój intelektualny jest zazwyczaj bardzo nieharmonijny. Najczęściej lepiej rozwijają się umiejętności oparte na percepcji wzrokowej, takie jak układanie puzzli czy zapamiętywanie rozkładu przedmiotów w pomieszczeniu. Niestety takie „wyspowe” zdolności zazwyczaj nie mają wpływu na poprawę ogólnego poziomu funkcjonowania. Autyzm stosunkowo często jest sprzężony z niepełnosprawnością intelektualną. Obraz autyzmu jest bardzo zróżnicowany. Oznacza to, że nie wszystkie zachowania muszą występować u każdej osoby dotkniętej tym zaburzeniem. Również stopień nasilenia objawów może być rożny.
Zachowania wskazujące na autyzm – objawy autyzmu
Do objawów, które zdecydowanie powinny zaniepokoić rodziców i opiekunów, należą:
- brak kontaktu wzrokowego,
- brak reakcji na imię,
- brak umiejętności zabawy,
- brak dążenia do nawiązywania relacji z dorosłymi i rówieśnikami,
- trudności w okazywaniu emocji,
- bardzo słabe rozumienie poleceń,
- brak lub nieprawidłowy rozwój mowy,
- manieryzmy ruchowe,
- specyficzne zainteresowania,
- trudności w akceptowaniu zmian,
- występowanie zachowań agresywnych i autoagresywnych.
Więcej informacji związanych z w/w tematem można znaleźć na stronie www.niebieskieigrzyska.pl w materiałach ogólnodostępnych Fundacji Instytutu Wspomagania Rozwoju Dziecka.
Przepis
na udany rok szkolny 2023/2024
Pedagog specjalny
Specjalistą z zakresu pedagogiki specjalnej jest pedagog specjalny, który planuje, prowadzi i modyfikuje działania edukacyjne, terapeutyczne czy też opiekuńcze, dla osób ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. Zadaniem pedagoga specjalnego jest również rozwijanie potencjału oraz motywowanie do wysiłku poznawczego osób przejawiających ponadprzeciętne zdolności intelektualne.
Jakie cechy powinien posiadać pedagog specjalny?
Bardzo istotne są przede wszystkim:
- chęć niesienia pomocy i wsparcia, poczucie „misji”
- empatia, wrażliwość emocjonalna, zrozumienie dla problemów drugiego człowieka
- zainteresowanie człowiekiem i jego trudnościami
- tolerancja, brak jakichkolwiek uprzedzeń społecznych
- cierpliwość, umiejętność pracy z trudną jednostką
- elastyczność w działaniu i myśleniu, kreatywność
- wysokie umiejętności komunikacyjne, asertywność
- życzliwość dla drugiego człowieka.
Oddziaływania pedagoga specjalnego odnoszą się między innymi do takich
płaszczyzn, które dotyczą opieki, kształcenia, wychowania,
diagnostyki psychopedagogicznej, terapii, współpracy ze środowiskiem.
1 września 2022 r. MEiN wprowadziło obowiązek zatrudniania pedagoga specjalnego we wszystkich przedszkolach i szkołach, w których liczba dzieci lub uczniów przekracza 50. Zakres obowiązków pedagoga specjalnego reguluje Rozporządzenie Ministerstwa Edukacji i Nauki z dnia 22 lipca 2022 r. w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz nauczycieli: pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych.