Pedagog specjalny
Specjalistą z zakresu pedagogiki specjalnej jest pedagog specjalny, który planuje, prowadzi i modyfikuje działania edukacyjne, terapeutyczne czy też opiekuńcze, dla osób ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. Zadaniem pedagoga specjalnego jest również rozwijanie potencjału oraz motywowanie do wysiłku poznawczego osób przejawiających ponadprzeciętne zdolności intelektualne.
Jakie cechy powinien posiadać pedagog specjalny?
Bardzo istotne są przede wszystkim:
- chęć niesienia pomocy i wsparcia, poczucie „misji”
- empatia, wrażliwość emocjonalna, zrozumienie dla problemów drugiego człowieka
- zainteresowanie człowiekiem i jego trudnościami
- tolerancja, brak jakichkolwiek uprzedzeń społecznych
- cierpliwość, umiejętność pracy z trudną jednostką
- elastyczność w działaniu i myśleniu, kreatywność
- wysokie umiejętności komunikacyjne, asertywność
- życzliwość dla drugiego człowieka.
Oddziaływania pedagoga specjalnego odnoszą się między innymi do takich
płaszczyzn, które dotyczą opieki, kształcenia, wychowania,
diagnostyki psychopedagogicznej, terapii, współpracy ze środowiskiem.
1 września 2022 r. MEiN wprowadziło obowiązek zatrudniania pedagoga specjalnego we wszystkich przedszkolach i szkołach, w których liczba dzieci lub uczniów przekracza 50. Zakres obowiązków pedagoga specjalnego reguluje Rozporządzenie Ministerstwa Edukacji i Nauki z dnia 22 lipca 2022 r. w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz nauczycieli: pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych.