44-160 Rudno | Szkolna 9
tel. 32 230 34 60 | zsprudno@sprudno.edu.pl

Pedagog specjalny

 

Rady dla Rodziców

Szanowni Rodzice!

Rozpoczęcie nauki w klasie I to duże wyzwanie zarówno dla samego dziecka, jak i dla rodzica. Dlatego warto  się do tego wydarzenia przygotować.

  1. Nie strasz dziecka szkołą- rozmawiając o szkole staraj się przedstawić ją, jako miejsce bezpieczne i przyjazne dziecku, w którym łatwo nawiąże nowe przyjaźnie.
  2. Rozbudzaj ciekawość poznawczą dziecka, zachęcaj do nauki i dbaj o rozwój zainteresowań.
  3. Rozmowa to podstawa – rozmawiaj z dzieckiem o jego lękach, obawach, dodawaj otuchy, zapewniaj o swoim wsparciu w trudnych sytuacjach.
  4. Wspieraj nabywanie samodzielności i odpowiedzialności dziecka- nie wyręczaj, stawiaj wymagania na miarę jego możliwości (pozwól dziecku przygotowywać  przybory i  pakować tornister, ale nie pozwól by zabierało zbędne rzeczy do szkoły, wymagaj dbania o książki, zeszyty)
  5. Ucz pozytywnych zachowań, stosowania zwrotów grzecznościowych, kontrolowania emocji i stosowania się do obowiązujących norm społecznych.
  6. Przygotuj miejsce do pracy Twojemu dziecku (biurko, odpowiednie oświetlenie itp.) Zadbaj o to, aby dziecko odrabiało lekcje w ciszy i spokoju.
  7. Zachęcaj do pracy przy biurku, ucz cierpliwości, staranności w wykonywaniu zadań, zachęcaj do pokonywania trudności.
  8. Dbaj o higienę psychiczną dziecka- regularne posiłki, odpowiednia ilość snu i odpoczynku, wyznacz godziny przeznaczone na naukę, zabawę i odpoczynek.
  9. Kontroluj długość czasu spędzanego przed telewizorem czy zabawą przy komputerze. Pamiętaj, że   czas spędzony z tym urządzeniem nigdy nie zastąpi kontaktu z mamą, tatą, bratem lub kolegą.
  10. Poinformuj wychowawcę o stanie zdrowia dziecka- pozwoli to w odpowiednim zorganizowaniu opieki i pomocy dziecku posiadającemu problemy zdrowotne.



 


 


2 kwietnia

Światowy Dzień Świadomości Autyzmu

 

Fragment artykułu zamieszczonego na stronie www.niebieskieigrzyska.pl

Organizacja Narodów Zjednoczonych uznała autyzm, obok takich chorób jak nowotwory, cukrzyca i AIDS, za jeden z najpoważniejszych cywilizacyjnych problemów zdrowotnych. Według amerykańskich danych statystycznych już  1 na 54 dzieci rodzi się zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Zaburzenie ze spektrum autyzmu diagnozuje się cztery razy częściej u chłopców niż u dziewczynek.  Autyzm jest jednym z najczęściej diagnozowanych i jednym  z najpoważniejszych zaburzeń rozwojowych. Na przestrzeni ostatnich lat możemy zaobserwować znaczny wzrost liczby dzieci z autyzmem.

 

Co to jest autyzm?

 

Autyzm od samego początku definiowano przez symptomy. Osiowymi objawami są nieprawidłowości w obrębie komunikacji społecznej oraz występowanie ograniczonych, powtarzających się wzorców zachowań, zainteresowań i form aktywności. U niektórych dzieci objawy te widoczne są od chwili urodzenia, inne rozwijają się prawidłowo nawet do około trzeciego roku życia, po czym następuje regres. Rozwój fizyczny dzieci z autyzmem bardzo często przebiega prawidłowo, zaczynają one siadać i chodzić we właściwym czasie. Dopiero w późniejszym okresie życia mogą się uwidaczniać pewne dysfunkcje w tym zakresie (na przykład zaburzona koordynacja ruchowa). Z kolei rozwój intelektualny jest zazwyczaj bardzo nieharmonijny. Najczęściej lepiej rozwijają się umiejętności oparte na percepcji wzrokowej, takie jak układanie puzzli czy zapamiętywanie rozkładu przedmiotów w pomieszczeniu. Niestety takie „wyspowe” zdolności zazwyczaj nie mają wpływu na poprawę ogólnego poziomu funkcjonowania. Autyzm stosunkowo często jest sprzężony z niepełnosprawnością intelektualną. Obraz autyzmu jest bardzo zróżnicowany. Oznacza to, że nie wszystkie zachowania muszą występować u każdej osoby dotkniętej tym zaburzeniem. Również stopień nasilenia objawów może być rożny.

 

Zachowania wskazujące na autyzm – objawy autyzmu

Do objawów, które zdecydowanie powinny zaniepokoić rodziców i opiekunów, należą:

  • brak kontaktu wzrokowego,
  • brak reakcji na imię,
  • brak umiejętności zabawy,
  • brak dążenia do nawiązywania relacji z dorosłymi i rówieśnikami,
  • trudności w okazywaniu emocji,
  • bardzo słabe rozumienie poleceń,
  • brak lub nieprawidłowy rozwój mowy,
  • manieryzmy ruchowe,
  • specyficzne zainteresowania,
  • trudności w akceptowaniu zmian,
  • występowanie zachowań agresywnych i autoagresywnych.

 

Więcej informacji związanych z w/w tematem można znaleźć na stronie www.niebieskieigrzyska.pl w materiałach ogólnodostępnych Fundacji Instytutu Wspomagania Rozwoju Dziecka.


 



Przepis

na udany rok szkolny 2023/2024


         

Pedagog specjalny

Specjalistą z zakresu pedagogiki specjalnej jest pedagog specjalny, który  planuje, prowadzi i modyfikuje działania edukacyjne, terapeutyczne czy też opiekuńcze, dla osób ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. Zadaniem pedagoga  specjalnego  jest również rozwijanie potencjału oraz motywowanie do wysiłku poznawczego osób przejawiających  ponadprzeciętne zdolności intelektualne.

Jakie cechy powinien posiadać pedagog specjalny?

Bardzo istotne są przede wszystkim:

  • chęć niesienia pomocy i wsparcia, poczucie „misji”
  • empatia, wrażliwość emocjonalna, zrozumienie dla problemów drugiego człowieka
  • zainteresowanie człowiekiem i jego trudnościami
  • tolerancja, brak jakichkolwiek uprzedzeń społecznych
  • cierpliwość, umiejętność pracy z trudną jednostką
  • elastyczność w działaniu i myśleniu, kreatywność
  • wysokie umiejętności komunikacyjne, asertywność
  • życzliwość dla drugiego człowieka.

Oddziaływania pedagoga specjalnego odnoszą się między innymi do takich
płaszczyzn, które dotyczą opieki, kształcenia, wychowania,
diagnostyki psychopedagogicznej, terapii, współpracy ze środowiskiem.

1 września 2022 r. MEiN wprowadziło obowiązek zatrudniania pedagoga specjalnego we wszystkich przedszkolach i szkołach, w których liczba dzieci lub uczniów przekracza 50. Zakres obowiązków pedagoga specjalnego reguluje Rozporządzenie Ministerstwa Edukacji i Nauki z dnia 22 lipca 2022 r. w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz nauczycieli: pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych.

Skip to content