„Lekcja: Enter” w roku szkolnym 2020/2021
Od początku lutego br. czworo nauczycieli (mgr Ewa Dohramnn, mgr Małgorzata Mamok – Migurska, mgr Małgorzata Pfeiffer oraz mgr Kamila Żabiuk) naszej szkoły bierze udział w szkoleniach „Lekcja: Enter”. Jest to projekt edukacji cyfrowej realizowany w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa współfinansowanego przez Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego.
Szkolenia mają na celu podniesienie kompetencji cyfrowych wśród nauczycieli, szczególnie ważnych w czasie edukacji zdalnej. Uczestnicy szkolenia poznają możliwości jakie dają nowoczesne technologie informacyjno-komunikacyjne. Projekt kładzie szczególny nacisk na poszerzenie wiedzy z zakresu aktywizujących metod nauczania oraz kreatywnego i bezpiecznego korzystania z nowych technologii cyfrowych. Dzięki udziałowi w projekcie, nauczyciele będą mogli w pełni wykorzystywać możliwości, które dają liczne platformy multimedialne i aplikacje.
Bez wątpienia wpłynie to na uatrakcyjnienie zajęć, zarówno w czasie nauki zdalnej, jak i po powrocie uczniów do szkoły.
Jesteśmy pewni, że uczestnictwo w projekcie przełoży się na jeszcze lepszą organizację procesu dydaktycznego.
Kubusiowi Przyjaciele Natury w roku szkolnym 2019/2020
Uczniowie Szkoły Podstawowej zostali zgłoszeni do XII edycji ogólnopolskiego programu edukacyjnego Kubusiowi Przyjaciele Natury. Jego celem jest proekologiczna edukacja. Dzięki specjalnie przygotowanym materiałom i scenariuszom lekcji dzieci wezmą udział w zajęciach tematycznych, podczas których nauczą się troszczyć o środowisko naturalne, poznają podstawowe zasady ekologii i dowiedzą, dlaczego warto jeść owoce i warzywa oraz poznają korzyści płynące z ruchu. Program będzie trwał od 02.09.2019 do 30.06.2020 roku.
Akademia Puchatka
Uczniowie klasy I zostali zgłoszeni do programu Akademia Bezpiecznego Puchatka. Jest to ogólnopolski program edukacyjny skierowany do uczniów klas I szkół podstawowych, obejmujący tematykę związaną z bezpieczeństwem dzieci w czterech sferach: na drodze, w domu, w szkole oraz w Internecie. Program będzie trwał od 03.09.2018 roku do 31.01.2019 roku. Pod koniec trwania programu pierwszaki rozwiążą test sprawdzający ich wiedzę z zakresu bezpieczeństwa.
Projekt ” Detektywi przeszłości”
„Detektywi przeszłości” – taką właśnie nazwę nosi autorski projekt stworzony przez dwie pasjonatki rozkochane w kulturze swej Małej Ojczyzny: p. Annę Blaszczyk oraz p. Małgorzatę Mamok-Migurską. Panie reprezentują instytucje, w których pracują, czyli Gminny Ośrodek Kultury Rudziniec oraz Zespół Szkolno-Przedszkolny w Rudnie. Wspólnie realizują projekt nadzorowany przez Regionalny Instytut Kultury w Katowicach a ten z kolei jest operatorem programu Narodowego Centrum Kultury pt. „Bardzo Młoda Kultura” w województwie śląskim. W ramach tego działania realizowany jest projekt operatorkultury.pl, który ma na celu wzmocnić rolę edukacji kulturowej oraz nauczyć dzieci i młodzież kreatywności, innowacyjnego działania, współpracy i zaufania.
Wszystko zaczęło się w marcu 2018 roku, kiedy to Dyrektor GOK Rudziniec – p. Danuta Czok oraz p. Anna Blaszczyk zadzwoniły do p. Małgorzaty Mamok-Migurskiej i zaprosiły ją (oraz ZSP w Rudnie) do udziału w szeroko zakrojonym projekcie w roli koordynatora. Po tym, jak p. Małgorzata odpowiedziała znamienne „tak”, wszystko potoczyło się w bardzo szybkim tempie. Już 22 marca 2018 roku odbył się nabór kandydatów do projektu pt. operatorkultury.pl. W konkursie dla Partnerstw – po sprawdzeniu kryteriów formalnych – do oceny komisji skierowanych zostało 25 wniosków, w tym ten opracowany przez p. Annę i p. Małgorzatę. 27 marca 2018 roku w siedzibie Regionalnego Instytutu Kultury w Katowicach przy ulicy Teatralnej 4 odbyło się posiedzenie komisji oceniającej. Po zapoznaniu się z treścią aplikacjim, dokonała ona wyboru 12 Partnerstw, które następnie zostały zaproszone do udziału w projekcie. Pierwszym krokiem na drodze do realizacji obranych celów był udział w cyklu szkoleń organizowanych przez RIK. Następnym krokiem było złożenie kolejnego wniosku. Tym razem uczestnicy „walczyli” o pieniądze na sfinansowanie zaplanowanych działań. Wygrały te propozycje, które zawierały najciekawsze pomysły na realizację edukacji kulturowej wśród dzieci i młodzieży. 29 maja 2018 roku w siedzibie RIK w Katowicach odbyło się posiedzenie komisji, która wybrała sześć autorskich projektów do sfinansowania, wśród nich znaleźli się również „Detektywi przeszłości”.
W ogromnym skrócie można powiedzieć, że nadrzędnym celem projektu pt. „Detektywi przeszłości” jest pobudzenie patriotyzmu lokalnego młodych ludzi i uświadomienie im wartości ich Małej Ojczyzny. Miejscem szczególnym dla pań koordynatorek oraz uczestników projektu jest Rudnowska Izba Pamięci. Zadaniem uczestników – detektywów przeszłości, czyli dziewięciorga uczniów ZSP w Rudnie oraz sześciorga absolwentów – jest tropienie historii ludzi, przedmiotów, legend i tradycji związanych z Rudnem podczas spotkań z seniorami. W ramach godzin wychowawczych przewidziana jest wizyta klas IV-VI w Rudnowskiej Izbie Pamięci, wyjazd do teatru oraz warsztaty teatralne (to jeszcze w czerwcu). Grupa będzie działała również w czasie wakacji oraz we wrześniu. Efekty poszukiwań „detektywi przeszłości” będą dokumentowali i udostępniali na platformie społecznościowej Facebook w formie zdjęć, filmików i reportaży. Dzieci będą uczestniczyły w warsztatach: wokalnych, tanecznych, teatralnych oraz w spotkaniach z twórcami ludowymi. Nabyte umiejętności i doświadczenia będą miały okazję wykorzystać podczas opracowania scenariusza inscenizacji. Do wspólnych występów zaangażują seniorów oraz chętnych mieszkańców Rudna. W przedstawieniu zostaną wykorzystane bliskie wszystkim pokoleniom środki wyrazu, tj.: słowo (gwara), muzyka i taniec.
Efekty działań projektowych, w tym m.in. inscenizacja, zostaną zaprezentowane 30 września br. podczas „Pikniku przy kartoflu”, czyli spotkaniu plenerowym dla wszystkich mieszkańców sołectwa Rudno.
Projekt poprawy jakości w podstawowej edukacji fizycznej (EquiPPE)
Nasza szkoła bierze udział w Projekcie poprawy jakości w podstawowej edukacji fizycznej (EQuiPPE).
Wychowanie fizyczne jest ważnym środkiem dostarczania dzieciom umiejętności, postaw, wartości, wiedzy i zrozumienia niezbędnych do uczestnictwa w społeczeństwie. Projekt poprawy jakości w podstawowej edukacji fizycznej (EQuiPPE) to projekt europejski mający na celu zwiększenie umiejętności i pewności nauczycieli szkół podstawowych w zakresie wysokiej jakości nauczania wychowania fizycznego. Rozpoczęty w 2015 r. 30-miesięczny projekt ma na celu opracowanie zestawu praktycznych zasobów edukacyjnych, które nauczyciele szkół podstawowych bez specjalisty w dziedzinie wf mogą rutynowo wykorzystywać do poprawy jakości wychowania fizycznego na zajęciach ze swoimi uczniami.
Szczegółowe informacje: http://www.equippeproject.eu/
Anioły ze Szkoły
Więcej informacji o akcji na www.aniolyzeszkoly.pl
Projekt „Chronimy Dzieci”
W roku szkolnym 2015/16 nasza szkoła przystąpiła do programu „Chronimy Dzieci” profilaktyki przemocy wobec dzieci, którego autorem i koordynatorem jest Fundacja Dzieci Niczyje.
Chronimy Dzieci to program certyfikowania placówek edukacyjnych realizujących politykę ochrony dzieci przed przemocą Celem programu jest ochrona dzieci przed przemocą ze strony osób dorosłych (rodziców, opiekunów, pracowników placówki) oraz rówieśników. Program realizowany jest poprzez wdrażanie standardów ochrony dzieci przed krzywdzeniem zapisanych w polityce ochrony dzieci ustalonej w placówce. Placówki, które spełniają standardy ochrony dzieci, otrzymują certyfikaty Chronimy Dzieci.
Realizacja programu Chronimy Dzieci przez placówkę oznacza, m.in. że:
- placówka posiada ustalone i spisane procedury interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka
- placówka chroni dane osobowe i wizerunek dziecka
- placówka dba o bezpieczny dostęp dzieci do internetu
- placówka posiada ustalone i spisane relacje na linii dziecko-pracownik personelu
- pracownicy placówki są sprawdzani pod kątem niekaralności za przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego
- pracownicy są przeszkoleni z zakresu rozpoznawania symptomów krzywdzenia dzieci i wiedzą jak na nie reagować
- placówka oferuje dzieciom i rodzicom edukację na temat ochrony dzieci przed krzywdzeniem
Realizację programu w naszej szkole prowadzi Pani Barbara Łakomska (nauczyciel języka angielskiego).
Śpiewająca Polska – program realizowany w latach 2010 – 2011
Program wspierał rozwój chórów szkolnych przez dofinansowanie godzin lekcyjnych oraz opiekę metodyczną nad pedagogami kierującymi chórami.
Stałymi formami działalności w ramach programu były m.in.: dodatkowe lekcji śpiewu, comiesięczne spotkania dyrygentów, warsztaty dla osób prowadzących chóry oraz doroczne przeglądy chórów szkolnych.
Operatorem projektu był Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans.
Realizacja programu pozwoliła na:
-
edukację świadomych odbiorców sztuki,
-
poznanie przez młodzież wartościowego polskiego i światowego repertuaru muzycznego,
-
wychowanie dzieci i młodzieży poprzez sztukę w szacunku dla wartości, jakie sztuka niesie,
-
rozwój osobowości, wrażliwości i wyobraźni poprzez edukację chóralną,
Nasi uczniowie dzięki uczestnictwie w programi rozwinęli swoje zainteresowania muzyczne jak również zajmowali wysokie miejsca w wielu konkursach.
Konkursy, w których wystąpił nasz Chór:
1. Wojewódzki Konkurs Pieśni i Piosenki Patriotycznej w Wielowsi. (6.11.2010),
2. Wyróżnienie dla Chóru SP w Rudnie – VIII Wojewódzki Konkurs Kolęd i Pastorałek w Dąbrówce (11.12.2010),
3. Wyróżnienie dla Chóru SP w Rudnie – Gminny Festiwal Kolęd i Pastorałek w GOK w Poniszowicach (23.12.2010),
4. II miejsce dla zespołu aktorskiego (w tym również Chóru) SP w Rudnie – Przegląd Jasełek w GOK w Poniszowicach (10.01.2011).
„MODERNIZACJA SYSTEMU DOSKONALENIA NAUCZYCIELI W POWIECIE GLIWICKIM”
Celem projektu jest poprawa jakości funkcjonowania systemu doskonalenia nauczycieli
w Powiecie Gliwickim poprzez
– realizację w 24 szkołach i 2 przedszkolach z terenu powiatu rocznych planów wspomagania dostosowanych do potrzeb rozwojowych danej placówki, które wynikają ze zdiagnozowania obszarów wymagających szczególnego wsparcia;
– stworzenie i prowadzenie dla pracowników tych placówek 4 różnych tematycznie sieci współpracy i samokształcenia.